Интервью с Mone UZI

| 28.05.2017

Александр Ющенко взял интервью у долгожителя немецкой граффити сцены райтера Mone, участника команды UZI!

Mone (Моун) – Кристиан Петерсен райтер из Германии. 25 лет рисует граффити персонажей. Родился в 1975 году, в городе Любек (северная Германия). Женат, имеет двоих детей. Образование высшее – коммуникативный и медиа дизайн. Живет в Гамбурге. Работает креативным арт-директором в рекламном онлайн агентстве.

Mone, что для тебя значит слово граффити?
Для меня граффити – это стиль жизни. Это взаимосвязь между рисованием дома на небольшом листе бумаги или на цифровом планшете и рисованием на улице, когда ты пришел на место, и рисуешь масштабно, с детализацией и вместе со своими друзьями. Ты можешь делать, что захочешь. Не обязательно это должен быть безупречный рисунок. Это моя личная свобода.

Повествовательно ли граффити по своей сути?
Для многих райтеров граффити говорит: “Смотри, я здесь”. Временами это касается и меня тоже. Но эта культура также создает нечто новое, возможно даже невидимое. Рассказывает короткие истории или создает абстрактные ситуации.

Что изменило граффити в твоей жизни?
Когда я учился в школе, граффити никак не влияло на мои знания. После, граффити стало отправной точкой в моем развитии как графического дизайнера. За все это время, я сделал много оплачиваемых работ, но чаще всего результаты были очень коммерческими. Поэтому сегодня я рисую в своем стиле и чаще всего просто ради удовольствия. Я не хочу критиковать платные работы, но ты должен быть великим художником, чтобы зарабатывать деньги только собственным стилем.

Почему рисуешь больше персонажей, и очень мало рисуешь шрифты?
Когда я начал заниматься райтингом, мои приятели рисовали как шрифты, так и персонажей и я старался рисовать и то и другое. Я рисовал быстро, но с меньшим уклоном в сторону стиля. Однажды я сфокусировался только на персонажах. Для меня это было правильным решением. Я очень любил рисовать персонажей, точно также как и сегодня мне нравится создавать сувенирные игрушки, хотя это все еще на ранних стадиях. Мои сувенирные игрушки можно увидеть здесь http://www.drippineyes.de

Почему придерживаешься олд-скульных форм в рисовании?
В прошлом я пробовал несколько различных стилей. Но по содержанию они были близки моему сегодняшнему стилю. Это результат очень малого времени, посвященного граффити и это смесь застоя и попыток улучшения, того что уже существует.

Кто из немецких райтеров повлиял на твое видение граффити?
В первую очередь Daim. Он также рисовал в Гамбурге и хорошо известен как мастер 3D стиля. Daim очень всесторонне развит. Упомяну Toast из Швейцарии. В то время он был известен как хороший райтер по персонажам.

Расскажи о своей команде? Сколько людей было в лучшие времена в вашем составе, сколько людей в команде на сегодняшний день? Чем занимаются те райтеры из твоей команды, которые перестали рисовать?

Около двух лет я в U.Z.I. Crew. Чтобы ответить на этот вопрос я переговорил с основателем команды Mikel’ем. Он сказал, что в лучшие времена в составе команды было 200 человек по всей Европе, преимущественно в Германии, Франции и Португалии. Это было в 90-х. Сейчас в команде 30 активных участников, в основном граффити райтеры и рэпперы из Германии, Испании, Португалии, Австралии, Великобритании, Мексики и С.Ш.А. Те ребята из нашей команды, которые давно уже не рисуют – работают в самых различных профессиях. Большинство стали дизайнерами, даже владельцами компаний, веб разработчиками, архитекторами. К сожалению, очень многих ребят уже нет в живых.

В этом году ты участвовал в MOS в Магдебурге. Какие впечатления у тебя остались после фестиваля?
Я был там со своей командой. Если я со своей командой это уже 50% хорошо проведенного времени. Место проведения это огромная территория, с отличной организацией, и мне очень понравилась открытая для общения атмосфера. На MOS приехали райтеры со всего мира, хотя Магдебург и не так уж известен.

Какие города в Германии являются граффити центрами?
Берлин, Гамбург, Мюнхен.

Есть ли в Германии граффити галереи и музеи?
Существует несколько выставочных площадок по всей Германии. Есть 3 граффити и стрит-арт галереи в Гамбурге. Одна из них OZM Art Space Gallery очень известная. Здесь можно увидеть работы Oz, Won ABC и Loomit.

Проводил ли ты персональные выставки? Какие темы были у выставок?
Несколько лет назад я принял участие в двух коллективных выставках. Это были небольшие выставочные проекты, тема «Искусство в витрине магазина”. Витрина это необычный контекст. И я многое узнал о том, как люди видят мою работу.
Есть ли негласный кодекс правил среди немецких райтеров?

В общем, старые граффити правила по-прежнему существуют: Не перекрывать цветные работы хромом или не портить работы, сделанные на заказ, например. Но сейчас граффити начинается все с более криминальной энергией. Раньше, когда говорили о “battling”(battle – англ. сленг, сражаться, соревноваться в мастерстве рисования), не подразумевалось использование оружия.

Как ты определяешь для себя понятие Стрит-Арт? Кого из стрит-артистов можешь отметить?
Стрит-арт имеет ту же направленность, что и граффити: показать, кто вы есть, не раскрывая себя. Но стрит-арт более направлен на создание послания, намного больше, чем граффити. Стрит-арт сцена использует самые разные материалы, чтобы выразить идею, что само по себе очень интересно. В Гамбурге есть два очень известных художника Push и Zipper die Rakete. Они делают интересные работы из пенопласта.

Расскажи, как обстоят дела в граффити в твоем городе?
У нас очень развитая граффити сцена. Есть несколько очень известных train- и wall- райтеров, как легальных, так и нелегальных. Razor, Moses & Taps и ZZTop часто рисуют в Гамбурге. Поезда баффят самое позднее через один день. Есть очень много легальных райтеров. У нас есть холл оф фэйм, длинной в 1 километр и высотой в 5 метров. Здесь можно встретить очень многих людей.

Одна хорошая книга о граффити?
Много лет назад я прочитал “Odem on the run”. Это история жизни берлинского граффити короля Odem в 90-х. Захватывают истории, в которых граффити это страсть и не важно, делается это легально, нелегально, часто или нечасто.

Top 5 немецких райтеров 1990-2015?
Сложно сказать. Хорошо, упомяну Nychos, MaClaim и Mugre Crew, все они очень впечатляют.
Какова твоя цель, когда рисуешь граффити персонажей?
Иногда рисую без эскиза. Иногда в самом начале знаю, что должно получиться. Часто настроение влияет на то, что хочется нарисовать что-то злое или особенно доброе. Но в основном я хочу создать то, чего не было раньше, мой собственный стиль – это и есть граффити.

Mone – Christian Petersen the writer from Germany. He has been drawing graffiti characters 25 years. Was born in 1975 in town Lübeck, in northern Germany. Married, has two children. Education Communication and Media Design. Work as Creative Director Art at an online advertising agency.

Mone, what is graffiti for you?
For me, graffiti is a lifestyle. It is the relationship between drawing at home on your own, on a small piece of paper or digital tablet. You can do this whenever you want to or whenever you’ve got the time, preparing for the moment when you’ll go outside. Later on, when you’re outside, you paint bold, in detail and together with your friends. And you can do whatever you want. It doesn’t have to be ‘pure’. This is my personal freedom.

Is it graffiti narrative in its main point?
I think that, for many writers, graffiti says “Look, I’m here”. This sometimes applies to me as well. But also to create something new, perhaps unseen. To tell short stories or create abstract situations.

What has graffiti changed in your life?
When I was at school, graffiti definitely didn’t boost my knowledge. But after that, it was a good opener for my training as a graphic designer. During this time, I did a lot of paid work, but often the results were too commercial. So nowadays I only spray in my style and mostly just for fun. I would never criticize paid work, but you have to be a great artist to earn money with your own style.

Why do you choose characters not styles?
For a long time, I used to paint both. When I went out writing, my mates painted their piece or character and I tried to paint both at the same time. I painted fast, but more and more with less style. Some days I focused only on character. For me it was pretty much the right decision. My love for characters was as big then as my love of creating art toys is today, although this is still in the early stages. Don’t hesitate to take a look at http://www.drippineyes.de)

Why do you uphold to the old-school forms of drawing graffiti characters?
Back in the day, I tried several different styles but it was always close to my actual style. It’s the result of too little time for graffiti and a mix of standstill and improving what already exists.

Which German writers have strongly influenced your graffiti art?
First I have to mention Daim. He also painted in Hamburg and was well known for his 3D styles. But he was also a very good all-rounder. Then there’s Toast from Switzerland. At this time he was well known as a very good character writer.
How many members were in your crew at its peak? How many members are there in the crew now? What do those writers (from your crew) who have stopped doing graffiti now do?
For nearly two years, I’ve been a member of the U.Z.I. Crew. So for this special question I had to ask the founder of the crew Mikel. He told me that, at its peak, the UZI Crew had about 200 members spread all over Europe, mostly in Germany, France and Portugal. That was in the nineties. There are about 30 active members now, mainly graffiti writers and rappers from Germany, Spain, Portugal, Australia, the UK, Mexico and the USA. Crew members who have long since stopped doing graff now work in all kinds of professions. Mostly design jobs, but there are even company owners, web developers, architects. Also lots of members are sadly no longer with us.

You took part in Meeting of Styles in Magdeburg this year. What impressions from the festival do you have? What did you like and dislike? What inspired you at the event?
I was there with my crew, which is always a good basis to have some fun. It was the second time I’d been to the MOS in Magdeburg. It’s a huge site, everything’s very well-organized and I like the extremely open-minded atmosphere. There are writers there from all over the world, even though Magdeburg itself isn’t that famous.
What cities in Germany are the biggest graffiti centers?
Berlin, Hamburg and Munich.
Are there graffiti galleries, museums and open graffiti spaces in Germany? Where are they situated?
There are several all over Germany. In Hamburg alone, there are round about three graffiti and street art galleries, I think. The OZM Art Space Gallery is well known. You can see the work of Oz, Won ABC and Loomit there.

Mone, did you make personal graffiti exhibition did you participate in collective graffiti exhibitions? What themes had these graffiti exhibitions?
A few years ago, I took part in two group exhibitions. But only small ones. The motto was “Art in the shop window”. It was a really unusual context, so I learned a lot about how people saw my work.
Is there an unspoken code of behavior among German writers?
In general, the old graffiti rules still exist: Don’t cross a colored piece with silver or an order, for example. But nowadays, graffiti starts with more criminal energy. At the beginning of the graffiti scene, you talked about “battling”, but without meaning you wanted to use a weapon.

What is the definition of street art for you? Which street artists do you find particularly interesting?
Street art has basically the same intention as graffiti: To show who you are without revealing your real identity. But street art is more on a message, much more so than graffiti. The street art scene uses many different kinds of materials to express itself, which is very interesting. I’m looking forward to further developments in the next few years. In Hamburg, there are two very famous artists, Push and Zipper die Rakete. Their styrofoam art is amazing.

What’s the graffiti situation in Hamburg like? Are the pieces strongly buffed in your city? Are there a lot of highly developed writers, bombers and graffiti teams there?
I can’t claim to be at the center of the scene, but what I can say is that Hamburg has a huge writer scene. There are several train and wall writers, both legal and illegal. Razor, Moses & Taps or ZZTop often write in Hamburg. Trains will be buffed after one day at the latest. But there are lots of legal writers, too. For the last four years, we’ve had a big Hall Of Fame, which is 1 km long and 5 meters high. You can meet a lot people there.
One good book about graffiti?
Many years ago, I read “Odem on the run”. It’s the story of the life of the graffiti king Odem from Berlin in the 90s. It was really fascinating. The main thing I get carried away by is when graffiti is a passion. Then it doesn’t matter whether somebody does it legally, illegally, frequently or infrequently.

Top 5 German writers in 1990-2015?
I’m not able to drop any names here because there have been so many local and international writer over the years. It’s impossible to choose them in any sort of order. All right, I’ll drop the names Nychos, the MaClaim and the Mugre Crew, who are all very inspiring.
What is your aim when you’re drawing graffiti characters?
There are often different aims. Sometimes I only follow the flow of drawing without a picture of the final work. Other times, the goal is totally clear at the beginning. Often there is a mood that makes me want to draw something evil or especially nice. But mainly I want to create something unseen, my own style – that’s graffiti.